המגזין העסקי
חזרה המגזין העסקי

מהו מודל SWOT

בתהליך בניית אסטרטגיה עסקית לעסקים חדשים או לעסקים קיימים המעוניינים לעשות מהלך של שינוי, נעשה שימוש במספר מודלים ניתוחיים המאפשרים התבוננות מעמיקה אל ליבת העסק. אחד ממודלים אלו הוא מודל ה SWOT.

מודל SWOT הינו אחד מהמודלים הנפוצים בעולם העסקי, להתבוננות וניתוח יעדי העסק ביחס לעצמו וביחס לענף בו הוא פועל. המודל מורכב מארבע נקודות התייחסות:

חוזקות Strength, חולשות Weaknesses, הזדמנויות Opportunities ואיומים Threats .

בניתוח אנו מתייחסים לשני ממדים, ממד פנימי המסתכל אל תוך העסק ובוחן חזקות וחולשות שבליבת הפעילות שלו, וממד חיצוני המסתכל החוצה, אל השוק או הענף בו העסק פועל.

הממד הפנימי

חוזקות:

חוזקות הן כל אותם דברים שהעסק מאופיין בהם, המהווים לו יתרון וסיבות להצלחתו. ביניהם נמצא שיטות עבודה מבוססות, פטנטים, מוניטין, מותגים בבלעדיות העסק, מבחינה לוגיסטית – פריסה גיאוגרפית, איכות מוצר גבוהה, כוח אדם מיומן ואיכותי, שיתופי פעולה וקשרים עסקיים חזקים שהעסק כבר מקיים או שבעתיד ידוע שיקיים.

חולשות:

חולשות הן כל המגרעות והתקלות שניתן לאתר בעסק, הגורמות להאטה, תפיסת נתח שוק נמוך ואף גרעון מוכח. ביניהן נמצא מוצרים בתחרות גבוהה וחסרי בידול, מוניטין גרוע לשם העסק, רמת מחירים לא אטרקטיבית, מגבלות או ליקויים בייצור, שיווק והפצה מוגבלים או לא יעילים.

הממד החיצוני

הזדמנויות:

הזדמנויות הן כל אותם מצבים או אפשרויות הקיימים בשוק שיכולים להוות קרש קפיצה לגדילה וצמיחה של העסק. ביניהם נמצא בעיות אצל המתחרים, שיתופי פעולה אפשריים שניתן לייצר, שינויים רגולטוריים שחלו או אמורים להיכנס לתוקף תוך זמן ידוע, מוצרים משלימים לקו המוצרים הקיים שטרם הוכנסו לפורטפוליו, שווקים חדשים אליהם ניתן להיכנס עם המוצרים, צרכי שוק חדשים שהתעוררו ופיתוחים טכנולוגים היוצרים הזדמנויות עסקיות.

איומים:

איומים הם כל אותם מצבים שעלולים לגרום להאטה וירידה בהכנסות העסק ואף להביא לסגירתו וביניהם נמצא רף כניסה נמוך לשוק על ידי שחקנים חדשים, מתחרים חדשים שכבר החלו פעילות, שינוי בטעמי לקוח הגורמים לו לזנוח מוצרים אותם נהג לצרוך דוגמת טרנד המזון הבריא, שינויים רגולטוריים המצמצמים פעילות עסקית עקב הגבלות חוקיות ותלות במעט לקוחות עליהם מבוסס העסק.

המלצתנו לכל עסק חדש כוותיק, המעוניין לצמוח ולהתקדם, לבצע ניתוח מקיף מסוג זה ולקבל מידע בעל ערך רב להמשך הפעילות העסקית.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • telegram
  • whatsapp

אולי יעניין אתכם גם

טקטיקת אימון לצוות מכירות מנצח!
טקטיקת אימון לצוות מכירות מנצח!
בודקים לפני שמחליטים
בודקים לפני שמחליטים
  • חדש

שוקלים שותפות עסקית? 10 שאלות שחשוב שתשאלו את עצמכם לפני כן

לתמצית המנהלים תפקיד קריטי בגיוס הון ומשקיעים. המדריך המלא ליצירת תמצית מנצחת!

אימון למנהלים, לעובדים או לצוות, יוביל כל ארגון ועסק לביצועים טובים יותר, שנתחיל?