המגזין העסקי
חזרה המגזין העסקי

שותפות עסקית- איך לעשות את זה נכון?

ידוע לכל שלמצוא את האחד או האחת זה לא עניין של מה בכך. בין אם למטרות אישיות או עסקיות, צריך חיבור חזק ואמיץ כדי לצעוד יחד אל עבר הגשמת מטרות משותפות, להסכים על הדרך, להיות פתוחים לקבל דעות ועמדות שונות משלנו ובסופו של דבר להצליח, לפרוח ולשגשג!

ריכזנו עבורכם 10 שאלות שחשוב שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נכנסים לשותפות:

1. למה אני צריך שותף?

בדקו עם עצמכם האם אתם צריכים שותף? זה נכון ששותף מהווה כוח ודרבון נוסף בעסק ונטל בחלוקת האחריות, אך חשוב להיכנס לשותפות מהסיבות הנכונות ולא בגלל קרבה משפחתית, הצעה מפתה או פשוט כי לא מתחשק לכם לעשות את הדרך לבד.

 

2. מה הערך שלו עבורי?

הגעתם  למסקנה שאתם צריכים שותף ויש כבר מועמד או מועמדת על הפרק, בחרו אחד/אחת בעלי ערך כלכלי, מקצועי ועסקי. בדקו מהן החוזקות ומהן החולשות שלכם ומצאו מישהו שיכול לחזק אתכם, להרחיב את סל השירותים אותו אתם מציעים או לשפר את הביצועים שלכם.

 

3. כמה אני יודע עליו באמת?

ערכו ראיון לשותף הפוטנציאלי, אל תפעלו על סמך תחושת בטן בלבד, בררו עליו, השתמשו במידע עסקי רלוונטי כדי לקבל את התמונה המלאה. היום ניתן בקלות לקבל מידע על חברות או בעלי חברות באמצעות ח.פ או ת.ז, השקיעו בכך ואל תעגלו פינות.

 

4. כמה אני מרגיש בנוח אתו/ה?

סמכו גם על תחושת בטן, השותף הולך ללוות אתכם במשך שנים, צריך שיהיה לכם נעים במחיצתו. האם אתם חולקים ערכים דומים? אם עבורך ערך עליון הוא שירות לקוחות טוב, אך עבור השותף הפוטנציאלי הערך העליון הוא רווחיות, אתם עלולים למצוא את עצמכם בבעיה.

 

5. האם אנחנו מבינים מה החלק של כל אחד מאתנו בשותפות?

בצעו תיאום ציפיות מהשותפות, הגדרת תפקידים וחלוקת אחריות כלכלית ומקצועית. העלו על הכתב תיאורי תפקיד לכל אחד ואחת מכם, תחומי אחריות שיש לכל אחד וזמנים לביצוע הפעולות על מנת לשמור על אפקטיביות עסקית.

 

6. האם ניסיתי לעבוד מולו כתקופת ניסיון? 

בצעו תקופת פיילוט לצדו/ה, לפני הקמת שותפות נסו שיתוף פעולה.

בחרו פרויקט אחד שעליו תעבדו יחד, בשלב זה על בסיס הסכמה שאפשר להעלות אותה על הכתב אך שאינה חיבור גורף של העסקים עדיין.

 

7. איך מתחילים? 

כתבו תכנית עסקית מפורטת שתהווה מתווה לעשייה שלכם. את תאריך התחלת העבודה, גיוס הון, התנהלות כספית שתוסכם על ידי שניכם, ותהליכי עבודה ברורים.

 

8. האם באמת חשוב שנסכים על הכל מראש? 

חשוב! ערכו הסכם שותפות מקיף ומקצועי עם איש מקצוע, יש כל כך הרבה דברים חשובים שחייבים להעלות על הכתב גם אם הם נראים חסרי משמעות.

 

9. איך אני יוצא מזה? 

תכננו מראש גם את שלב הפרידה, זה נשמע לא הגיוני לחשוב על היפרדות לפני שאיחדתם כוחות, אך הערכות מסוג זה חוסכת עוגמת נפש בהמשך וכסף רב שייזרק על מלחמות מיותרות. דברים שתסכימו עליהם מראש, ירדו משולחן הדיונים במידה ודברים לא יעבדו בדיוק כמו שרציתם.

 

10. האם אני מתחייב לנהוג ביושרה ואמינות?

נהגו בכבוד והוגנות אחד כלפי השני, אמון היא מילת המפתח בשותפות, גם כשדברים לא מסתדרים. כבוד והוגנות צריכים להיות דרך חיים ולא רק בעסקים, אך כשמדובר בעסקים, על אחת כמה וכמה. בלעדיהם עסק לא יכול להתקיים. לא יהיה מוגזם לומר שאם אתה לא קם בבוקר ורוצה שהשותף שלך יצליח לפחות כמוך, כנראה שיש בעיה.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • telegram
  • whatsapp

אולי יעניין אתכם גם

איך לכתוב תמצית מנהלים מנצחת?
איך לכתוב תמצית מנהלים מנצחת?
  • חדש

לתמצית המנהלים תפקיד קריטי בגיוס הון ומשקיעים. המדריך המלא ליצירת תמצית מנצחת!

אימון למנהלים, לעובדים או לצוות, יוביל כל ארגון ועסק לביצועים טובים יותר, שנתחיל?

האם הארגון שלך מסוגל לייצר יתרון תחרותי? יש דרך מדעית לבחון את הנושא- מודל SWOT